Format SL (opisany tutaj) w swoim założeniu miał przede wszystkim w ogromnym stopniu przyspieszać i ułatwiać proces załadowania filmu do aparatu. Był zgodny z Agfa Rapid (poza odczytem czułości) zatem dawał nadzieję na szersze rozpowszechnienie. Zbudowano cały szereg prostych aparatów dedykowanych dla SL. Napisałem „prostych” bo nie udało mi się znaleźć informacji o czymkolwiek choćby nieco zaawansowanym.
BEIRETTE SL 100N
Ten aparat to następca Beirette SL 100 którego produkcję rozpoczęto w niemieckich zakładach VEB Fototechnik w 1972 roku jeszcze pod marką Pouva. Model „N” wprowadzono na rynek w 1987 roku, który wydaje się także być ostatnim rokiem produkcji tych aparatów.
SL 100N to bardzo prosta konstrukcja dedykowana dla dzieci i początkujących amatorów. Ostrość regulowana jest poprzez ustawienie obręczy obiektywu CHROMAR na określoną ikonkę: makro (1-3m), ludzie (3-8m) i pejzaże (8m do nieskończoności). Czasy także ustawiane są poprzez wybór ikonki: słoneczko (1/125), chmurki i lampa błyskowa (1/30) oraz czas B. Przysłona jest w aparacie jest stała i wynosi f/11. W spust migawki można wkręcić wężyk. Szyny gorącej stopki (dość toporne wykonanie) pozwalają zamontować lampę błyskową. Aparat ma także licznik zdjęć zerowany po włożeniu filmu odliczający klatki do dwanaście. Po tej liczbie należało jeszcze wykonać trzy „strzały” aby móc wyjąć film zwinięty w całości do kasety odbierającej.
Beirette SL 100N - © 2023 Tomasz Ryś
Beirette SL 100N - © 2023 Tomasz Ryś
CERTO SL 100
Aparat ten produkowany był przez niemiecką firmę Certo w latach 1968-1969. Podobnie jak Beirette SL jest to bardzo prosta konstrukcja wyposażona w obiektyw CERTO 45mm o stałej przysłonie f/11. Migawka pracowała w dwu trybach: 1/90 i dla lampy błyskowej (gorąca stopka) oraz pochmurnej pogody 1/30. Otsrość jest nieregurowalna. Aparat odliczał zdjęcia do 18tu po czym blokował zarówno przesuw filmu jak i możliwość zwolnienia migawki.
CERTO SL 100 - © 2023 Tomasz Ryś
CERTO SL 100 - © 2023 Tomasz Ryś

Możesz także zobaczyć ...

Back to Top